Alla inlägg under januari 2011

Av Sandra - 21 januari 2011 11:08

Måste börja med att berätta att lillen har sovit ganska bra heela natten, UNDERBART! Första gången på hur länge som helst som jag har vaknat upp och faktiskt känt mig utvilad. :D




Nu ligger han ute och sover, jag håller på och tvättar! Ska ta och städa riktigt ordentligt idag så att magsjukebacillerna försvinner. :P För än så länge är det bara jag som har varit sjuk så jag hoppas att de andra slipper!




Lika fint väder är det idag som de senaste dagarna, men det blir ingen promenad idag heller. Satsar på att få rent här hemma istället. Det värsta är att det är en massa bra program på tv:n hela dagarna, så jag har en tendens att fastna i soffan. :) Men jag får lov att slita mig om det

ska bli nån ordning.




Ikväll ska vi bara vara hemma och mysa, kanske äta något gott och kolla på tv. :)




Nu ska jag gå och titta lite i frysen om det finns någon mat. Måste snart åka iväg och storhandla, men jag tänkte tömma det mesta ur frysen först. Tror att jag ska börja göra en "veckomatsedel" varje vecka så att jag vet vad jag ska göra och kan ta fram kvällen före så att det hinner tina. Är så trött på att stå varje dag och inte veta vad jag ska göra, sen tar allt hundra år att tina.. Blir ganska ofta så att jag inte gör nånting alls. Och det är ju inge vidare!






Nej, iväg och sätta lite fart! :)

Hejsvejs!

Av Sandra - 20 januari 2011 13:22

Igår förmiddag tog jag, lillen och vovven en riktig långpromenad i det underbara vädret! Så himla skönt! Tog med mig kameran och knäppte några kort efter vägen, det är så fint här i skogarna. :)







Lillen somnade direkt vi kom utanför dörren..









Våran fiina voove!
























Lite bilder tagna längsmed ån.


                    










Efter halva vägen bestämde han sig för att vakna och ligga och titta istället. :)











Skogsvägar..


            






Det var våran underbara promenad det. :) Fint, eller hur?






När vi kom hem lagade jag mat, ugnspannkaka med sylt och grädde fick det bli. Mums var det! Sen skulle jag äta igen lite senare när gubben kommit hem, men då var det inte lika gott. Kände hur grädden bara växte i munnen så det blev inge mer.

Senare, vid 18-tiden, började jag känna mig konstig. Illamående, värk i magen och frös så jag skakade.

Nån timme senare satte vi oss och kollade på CSI, jag satt och tänkte på den äckliga grädden och efter en stund var det bara att bege sig in på toaletten och spy tarmarna ur sig. Väldigt skoj! Men sen blev det bara en gång till och nu verkar det vara över. Mår lite illa hela tiden men inte som igår, tack och lov!

Så nu går jag bara här och väntar på att min lilleman ska visa nå tecken på att han börjar bli dålig. Jag hoppas, hoppas att han slipper, men det kan jag väl aldrig tro. Då ska han ha en jäkla tur!




Han har varit väldigt kinkig dom senaste två nätterna, jag tror att det beror på att fjärde tanden är på väg fram. Den tredje fick han igår! :) Han vaknar och sätter sig upp och stortjuter och ger sig INTE förrän man går upp med honom och bär runt en stund. I natt var det gubben som fick göra det, första gången på 9 månader, för jag klarade verkligen inte av att vara uppe pga illamåendet.




I morse när klockan var halv 6 vaknade lillhjärtat och grät igen, då ville han inte ligga i sängen längre. Så vi gick upp och satte oss i soffan istället och slog på tv:n och då lutade han omkull sig och somnade. <3 När pappa hade åkt hemifrån efter sju gick vi och la oss i sängen och sov till 10-10.30 Mycket skönt! :)





Ja det var väl vad jag hade att bjuda på för den här gången! :) Nu ska jag titta vidare på tv:n, lillen ligger ute i vagnen och sover. Jag upptäckte igår att de kör repris på OC på femman, så det ska jag försöka följa tänkte jag. Minns inte nå vad som hände i den serien. Tror inte att jag såg från början förut heller. Men jag kommer ihåg att det var bra! :)






Hej hej!

Av Sandra - 18 januari 2011 11:49

När fick du reda på att du var gravid?


Ja, det var en bra fråga. I början av augusti 2009 nångång tror jag..



När var du beräknad att föda?


11 april 2010


Föddes barnet på utsatt datum, om inte när?

Nej han föddes dagen före BF, den 10:e.



Hur stor var barnet vid födseln?


Han vägde 3590 g och var 49 cm lång. Huvudomfång 35 cm.

Hur lång tid tog förlossningen?

Från första värken tog det ca 17 timmar.


Hur började din förlossning?

På fredag kväll den 9:e, vi hade varit vid min mamma och ätit mat. Åkte hem vid 21-22 nångång, gjorde oss i ordning och gick och la oss. Vid 23-tiden började jag känna värkar som sen kom var tionde minut.



Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?

Vaginalt, tack och lov.



Hur mycket var du öppen när du kom in?

4 cm.



Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?

En timme och 20 min.



Blev det komplikationer?

Nej.



Var du rädd för något?

Jag kände ingen rädsla inför förlossningen och inte heller när jag väl låg där. Allt gick toppenbra!



Skrek du?


Nej det gjorde jag inte. Men grät gjorde jag så tårarna sprutade och jag vet att jag sa "AJ AJ AJ AJ!!"


Hur många var inne i förlossningsrummet?

 

Sex stycken tror jag. Jag, sambon, två barnmorskor, en barnmorskestuderande och en läkare.



Hade du någon nära med dig?

Min älskade sambo, så klart!



Tog du någon smärtlindring?

Jag hade tänkt klara mig på bad och lustgas, lätt att planera det i förväg. ;) Men det slutade med EDA och lustgas. Tack gode gud för epiduralen, är så glad att jag tog den! Lustgasen var bara vidrig, den gjorde mig illamående.



Vart födde du?

Karlskoga förlossning.



Tog ni reda på könet?


Ja vi var helt överens om att vi ville veta vad det var. Det kändes bra att kunna förbereda allt, köpa kläder och så. Sen kände jag att jag kunde knyta an bättre till den lille om jag visste att det var en "han" eller "hon" och inte "den".


Om nej, vad trodde ni att barnet var för kön?


Hade ni bestämt vad barnet skulle heta?

Vi hade några olika namn, som Oliver, Melvin, Theo, Love och Vincent (som han hette när han låg i magen). När han kom hade vi ännu inte bestämt oss, min mamma och syster tjatade om att han skulle heta Vincent, men jag kände mig osäker. Jag var mer inne på Oliver. Men en Vincent blev det, även fast det kändes dåligt i flera månader efteråt, haha! Men idag känns det jättebra och jag är glad att det blev som det blev. :)



Hade du en svår graviditet?


Absolut inte, jag älskade att vara gravid och längtar tills nästa gång! Hoppas bara att det blir lika underbart då med. :P


Mådde du illa?


Ja, mellan ca v.8 och v.15 kanske, minns inte riktigt. Men jag spydde inte en enda gång.


Kan du tänka dig att skaffa fler barn?


Jaa! Jag vill ha många barn. ;) Gärna ganska tätt!

 


Har du fått några bristningar?


Jag fick några på magen, runt hålet där piercingen varit och några längre ner mot byxkanten. Men de har bleknat och syns knappt längre!


Var du nervös inför förlossningen?


Inte det minsta, det kändes bara superspännande! :)


Hade du några cravings?


Nej, inte nå!


Vad gillade du för mat?

I princip samma som vanligt. Fast allt som hade med kött att göra fick mig att må illa. Det smakade FAN!


Hur reagerade du/ni när du plussade?


Vi blev överlyckliga!


När kände du första sparkarna?


Hmm, det minns jag inte riktigt. Men runt vecka 14 nångång tror jag. I vecka 18 kände vi sparkar utanpå magen för första gången.


Bästa graviditetsminne?

Ultraljuden, att känna honom röra sig, sparka, hicka och greja där inne.



Hur långt gången var du när du förstod att du var gravid?


Ca 4 veckor eller nåt.



Hur mycket gick du upp i vikt?

18 kilo, som alla var borta några månader efter förlossningen! :)



Hur länge ammade du?

Jag helammade honom i ca 6 månader. Han tuttar fortfarande på nätterna.



Hur blev ditt hår?


Det blev inget konstigt med det vad jag kan komma ihåg.



Vem är barnet mest lik?


Han är väldigt lik oss båda två i olika lägen, men mest pappa tror jag. :)



Vad är det bästa med att ha barn?

Att han är våran, bara våran bebis! Vårat ALLT!



Vad är det sämsta med att ha barn?

Finns det något dåligt med att ha barn? Näe. Jobbigt kan väl hända att det är när man inte får sova tillräckligt och så, men absolut inget dåligt!



Är ditt barn döpt?

Ja, det är han! Han döptes den 18 september 2010.



Hur gammal är barnet nu?

Han blev 9 månader för en vecka sen.


 

Är du tillsammans med barnets pappa?

Självklart!



Var bebisen planerad?

Ja! Och det var det bästa vi någosin gjort. <3



Vad heter ditt barn?

John Vincent Andreas




Av Sandra - 17 januari 2011 11:07

Lillen fick feber igår kväll och har haft det hela natten. Han är fortfarande varm och hängig så vi sitter i soffan och myser. <3 Har en känsla av att jag kommer få sitta här hela dagen men det gör inget.








Av Sandra - 16 januari 2011 20:51

Har jag haft idag! Vi började dagen med två stycken CSI NY-avsnitt i morse när lillen hade lagt sig igen. Efter det så har det gått i ett, jag är helt slut nu och skulle lätt kunna gå och lägga mig! Egentligen har jag väl inte gjort jättemycket, typ dammsugit och torkat golven, diskat, bytt sängkläder, tvättat ca fem-sex maskiner och plockat undan lite. Men det är iaf mer än vad jag har gjort på flera månader känns det som, usch jag är så lat.. :P


Och i morgon ska jag nog ta första långpromenaden på länge, vi har bara tjockat oss hela helgen med chips, dip, choklad, dricka och idag blev det pizza. :/ Känns inge bra alls! Måste börja röra på mig som jag gjorde förut, då var jag ut minst tre gånger i veckan iaf. Förstår inte vad det har blivit av mig. Haha!



Vovven våran är hemma vid sin farmor och ska sova där, hon ska ta honom till veterinären i morgon så att de får ta blodprov på honom. All hud han har på kroppen flagar av, det ser skitäckligt ut.. Hoppas inte att han är sjuk bara! Vi har varit iväg med honom till en annan veterinär tidigare och dom sa att det går inte att göra nånting åt det där. Eh, what!? Klart att det gör!!



På tisdag ska jag ta och gå ner med min lilleman till BVC för vägning och mätning, det var längesen! Så det ska bli riktigt intressant, jag tror att han har dragit iväg bra mycket på längden nu. :) Så ska dom få titta på hans utslag han har på magen, det verkar klia på honom stackarn.. Har fått för mig att det blir av blöjorna, men han har ju på benen också?



Förresten så var jag in på apoteket vi har här i våran lilla by och frågade efter barntops, hon visste inte nå vad jag pratade om, det hade hon aldrig hört talas om. Vad bor vi på för jäkla ställe egentligen!? Trött jag blir..



En sak till innan jag ska dra.


Jag har spanat in en ny vagn nu, Quinnyn är glömd! :) Kommer skriva mer om det sen när jag har varit och tittat på den. Även skötväska ska jag ha en ny har jag kommit fram till, trodde inte att jag behövde någon över huvudtaget, men har märkt att det gör jag visst. Så nu har jag bestämt mig för en Willvin Magnificent, tror att jag vill ha den bruna leatherette men det kan hinna ändras många gånger. :P Det finns nog ingen med större beslutsångest än jag. Haha! Den är ju himla dyr men ska tydligen vara toppen så det kan det vara värt tycker jag!








Nu ska vi äta lite kvällsmat och kolla på ett CSI-avsnitt, sen blir det natten!


Skriver kanske mer i morrn. :) Hej hej!



Av Sandra - 8 januari 2011 11:04

Lilleman sover, jag och gubben sitter och tittar klart på filmen vi började kolla på igår, Blood Diamond. Ganska bra faktiskt! :)







Igår var min syster här, vi hade myskväll med tacos, chips & dip, lite let´s dance, csi och filmen. Hihi.


Tidigare på dan skulle vi hem till våran faster och hälsa på och lämna julklappar till ungarna, men då var dom inte hemma! Så vi får ta det en annan dag.


Nu ska jag äta chips igen. :) Hej hej!


Av Sandra - 7 januari 2011 10:20

Ja igår var vi ju som sagt hemma vid mamma och la in hennes golv i köket. Det tog hela dagen, vi var klara vid halv elva. Jag har haft en djävulsk träningsvärk i armarna i natt efter att ha sågat ca nio tiondelar av golvet för hand med en fogsvans. :/ När det var typ fem bitar kvar lånade vi en sticksåg av grannen för då orkade vi inte mer, önskar att vi hade gjort det  INNAN vi började så hade jag sluppit denna hemska värk.. :'( Men då vet vi det tills nästa gång!


Hur som helst så blev det skitsnyggt, så det var nästan värt att ha döont ändå. :)



Sånt här blev det:


Nej nu ska jag städa och tvätta lite!


<3


Av Sandra - 6 januari 2011 10:25

Jag sitter här och väntar på att klockan ska bli elva. :) Då ska jag åka och hämta systeryster, sen ska vi hem till mamma och lägga in golvet vi köpte till hennes kök. Det ska bli roligt! Vi har även påbörjat ett annat projekt hos henne, nämligen ommålning av köksluckorna! :) Kommer att bli superfint när allt är klart. Som det ser ut nu vill man bara spy rakt ut när man kommer dit. Usch!


Lillen ska vara hemma med pappsen så att vi kan få fixa det där i lugn och ro, annars blir det nog inte mycket gjort. :P



Hej hej!

Presentation


Hej! Mitt namn är Sandra och jag är 22 år. Jag bor i ett litet hus tillsammans med min pojkvän och våran älskade lilla prins Vincent, född 100410. :) Och så självklart våran vovve, en golden retrieverkille på 4 år.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards