Direktlänk till inlägg 18 januari 2011

Förlossningsfrågor!

Av Sandra - 18 januari 2011 11:49

När fick du reda på att du var gravid?


Ja, det var en bra fråga. I början av augusti 2009 nångång tror jag..



När var du beräknad att föda?


11 april 2010


Föddes barnet på utsatt datum, om inte när?

Nej han föddes dagen före BF, den 10:e.



Hur stor var barnet vid födseln?


Han vägde 3590 g och var 49 cm lång. Huvudomfång 35 cm.

Hur lång tid tog förlossningen?

Från första värken tog det ca 17 timmar.


Hur började din förlossning?

På fredag kväll den 9:e, vi hade varit vid min mamma och ätit mat. Åkte hem vid 21-22 nångång, gjorde oss i ordning och gick och la oss. Vid 23-tiden började jag känna värkar som sen kom var tionde minut.



Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?

Vaginalt, tack och lov.



Hur mycket var du öppen när du kom in?

4 cm.



Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?

En timme och 20 min.



Blev det komplikationer?

Nej.



Var du rädd för något?

Jag kände ingen rädsla inför förlossningen och inte heller när jag väl låg där. Allt gick toppenbra!



Skrek du?


Nej det gjorde jag inte. Men grät gjorde jag så tårarna sprutade och jag vet att jag sa "AJ AJ AJ AJ!!"


Hur många var inne i förlossningsrummet?

 

Sex stycken tror jag. Jag, sambon, två barnmorskor, en barnmorskestuderande och en läkare.



Hade du någon nära med dig?

Min älskade sambo, så klart!



Tog du någon smärtlindring?

Jag hade tänkt klara mig på bad och lustgas, lätt att planera det i förväg. ;) Men det slutade med EDA och lustgas. Tack gode gud för epiduralen, är så glad att jag tog den! Lustgasen var bara vidrig, den gjorde mig illamående.



Vart födde du?

Karlskoga förlossning.



Tog ni reda på könet?


Ja vi var helt överens om att vi ville veta vad det var. Det kändes bra att kunna förbereda allt, köpa kläder och så. Sen kände jag att jag kunde knyta an bättre till den lille om jag visste att det var en "han" eller "hon" och inte "den".


Om nej, vad trodde ni att barnet var för kön?


Hade ni bestämt vad barnet skulle heta?

Vi hade några olika namn, som Oliver, Melvin, Theo, Love och Vincent (som han hette när han låg i magen). När han kom hade vi ännu inte bestämt oss, min mamma och syster tjatade om att han skulle heta Vincent, men jag kände mig osäker. Jag var mer inne på Oliver. Men en Vincent blev det, även fast det kändes dåligt i flera månader efteråt, haha! Men idag känns det jättebra och jag är glad att det blev som det blev. :)



Hade du en svår graviditet?


Absolut inte, jag älskade att vara gravid och längtar tills nästa gång! Hoppas bara att det blir lika underbart då med. :P


Mådde du illa?


Ja, mellan ca v.8 och v.15 kanske, minns inte riktigt. Men jag spydde inte en enda gång.


Kan du tänka dig att skaffa fler barn?


Jaa! Jag vill ha många barn. ;) Gärna ganska tätt!

 


Har du fått några bristningar?


Jag fick några på magen, runt hålet där piercingen varit och några längre ner mot byxkanten. Men de har bleknat och syns knappt längre!


Var du nervös inför förlossningen?


Inte det minsta, det kändes bara superspännande! :)


Hade du några cravings?


Nej, inte nå!


Vad gillade du för mat?

I princip samma som vanligt. Fast allt som hade med kött att göra fick mig att må illa. Det smakade FAN!


Hur reagerade du/ni när du plussade?


Vi blev överlyckliga!


När kände du första sparkarna?


Hmm, det minns jag inte riktigt. Men runt vecka 14 nångång tror jag. I vecka 18 kände vi sparkar utanpå magen för första gången.


Bästa graviditetsminne?

Ultraljuden, att känna honom röra sig, sparka, hicka och greja där inne.



Hur långt gången var du när du förstod att du var gravid?


Ca 4 veckor eller nåt.



Hur mycket gick du upp i vikt?

18 kilo, som alla var borta några månader efter förlossningen! :)



Hur länge ammade du?

Jag helammade honom i ca 6 månader. Han tuttar fortfarande på nätterna.



Hur blev ditt hår?


Det blev inget konstigt med det vad jag kan komma ihåg.



Vem är barnet mest lik?


Han är väldigt lik oss båda två i olika lägen, men mest pappa tror jag. :)



Vad är det bästa med att ha barn?

Att han är våran, bara våran bebis! Vårat ALLT!



Vad är det sämsta med att ha barn?

Finns det något dåligt med att ha barn? Näe. Jobbigt kan väl hända att det är när man inte får sova tillräckligt och så, men absolut inget dåligt!



Är ditt barn döpt?

Ja, det är han! Han döptes den 18 september 2010.



Hur gammal är barnet nu?

Han blev 9 månader för en vecka sen.


 

Är du tillsammans med barnets pappa?

Självklart!



Var bebisen planerad?

Ja! Och det var det bästa vi någosin gjort. <3



Vad heter ditt barn?

John Vincent Andreas




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 6 juni 2011 23:51

Nya bloggen: www.vincentsmamma.blogspot.com   Häng med dit! :) ...

Av Sandra - 21 april 2011 22:38


Den 1 april tog han sina första steg, efter det tog det bara ett par dagar innan han gick ordentligt alldeles själv! :) Min duktiga skrutt! Så nu traskar han runt hela dagarna.         ...

Av Sandra - 12 april 2011 23:00

Idag har vi varit ute och lekt i det fina vädret! :) Bilderna är tyvärr inget vidare eftersom kameran har pajat. De blir bara suddiga och jätteljusa, men jag lägger in dom ändå!                                   ...

Av Sandra - 18 mars 2011 10:35

Igår började jag på träning för första gången! :) Då gick jag på power lift, det var såå himla kul! På tisdagar blir det core, det ska också bli superkul! Kanske hoppar in på något spinningpass någon gång också, vi får se. :) Det känns i kroppen id...

Av Sandra - 4 mars 2011 12:03

Ja då har den letat sig hem till oss ännu en gång på kort tid. Den här gången är det lillen som har drabbats. :( Jag tycker så synd om min lilla skrutt, han är så blek och eländig. Han började spy igår kväll sen har det hållt på hela natten och hela ...

Presentation


Hej! Mitt namn är Sandra och jag är 22 år. Jag bor i ett litet hus tillsammans med min pojkvän och våran älskade lilla prins Vincent, född 100410. :) Och så självklart våran vovve, en golden retrieverkille på 4 år.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards